rapport en portfolio
ingevoerd op 4-4-2014
Afgelopen februari heeft u voor het eerst in het bestaan van De Brug een rapport ontvangen. Dit rapport is nu nog een ”kaal ” document, waarin alleen de gegevens over de leervakken te zien waren.
De map ’dit ben ik op De Brug’ is een groeimodel dat het team aan het ontwikkelen is. Het rapport zoals u dit nu in de map aantrof, is uiteindelijk een onderdeel van het portfolio van het kind.
Werken met portfolio’s is meer dan het ”verzamelen van werk” van kinderen. Bij werken met portfolio’s hoort ook het benoemen van doelen voor de komende periode. In het portfolio worden dan ”bewijsstukken” verzameld waarmee het kind kan laten zien wat het bereikt heeft. Een ander wezenlijk aspect van werken met portfolio’s is het gesprek. De leerkracht praat met het kind over de doelen die het kind wil bereiken en de doelen die de leerkracht belangrijk vindt voor het kind om te bereiken. Dit vraag van ons dat we leren hoe we welke vragen aan kinderen kunnen stellen om hier een goed beeld van te krijgen. Dit vraagt ook dat kinderen leren hoe ze doelen voor zichzelf gaan formuleren. Dan leert het kind om hier ”bewijsmateriaal”voor te verzamelen. De leerkrachten leren hoe ze dit interpreteren en waarderen. Hiervoor hebben we ”oefentijd” nodig. De komende periode wil een aantal leerkrachten met een aantal kinderen ervaringen opdoen met het voeren van een portfoliogesprek.
De ervaringen van deze leerkrachten worden in het team besproken. Deze ervaringen zullen bouwstenen zijn voor hoe we (met ingang van het nieuwe schooljaar) de eerste portfoliogesprekken gaan vormgeven.