De lettertafel

ingevoerd op 24-8-2014

Groep 1 en 2
In de kleuterklassen werken wij met de methode: “Schatkist” en de map: “Fonemisch bewustzijn” De methode combineert taal, lezen, rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling in één uitgave. Met de oefeningen uit de map Fonemisch bewustzijn leren de kinderen begrijpen en inzien dat gesproken woorden uit losse klanken bestaan.
Elke week stellen we een letter centraal: de letter van de week. We doen spelletjes en activiteiten rond de gekozen letter.
We willen ook een lettertafel inrichten met voorwerpen en woorden met deze beginletter / klank.
De kinderen mogen voorwerpen mee naar school nemen. (wilt u de naam van uw kind op het voorwerp zetten?) Eerst gaan we er natuurlijk in de kring over praten, daarna komt het voorwerp op de lettertafel. Als kinderen voorwerpen van thuis meebrengen start het fonemisch oefenen direct. De eerste vraag is immers of het voorwerp op de lettertafel thuis hoort: begint het voorwerp met de letter die centraal staat? Alle meegebrachte voorwerpen op de tafel krijgen een woordkaartje. De lettertafel staat in de gang voor het raam van de klas van juf Angelique en juf Anita.
Deze tafel is voor beide kleuterklassen. Aan het einde van de periode krijgen de kinderen het voorwerp weer mee terug naar huis.
Maandag 25 augustus beginnen we met de letter i.