Met ingang van het nieuwe schooljaar gaan we op een andere manier om met de portfoliomap en de 10-minutengesprekken.
Waarom?
Omdat we graag willen dat de portfoliomap die wij geven echt op de kinderen is toegesneden. Wij willen daarbij dat de kinderen meer betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Als je weet waar je mee bezig bent en waarom, dan kom je tot veel betere prestaties.
Hoe gaat het dan nu worden?
Alle kinderen hebben een portfoliomap. Deze staat in de klas.
Twee maal per jaar hebben de kinderen een gesprek met de leerkracht: een portfoliogesprek. Naar aanleiding van dit gesprek wordt een protfolioformulier ingevuld.
De kinderen zijn in de gelegenheid een eigen deel aan de portfoliomap toe te voegen, met werkjes waar ze trots op zijn (en dus ”portfoliowaardig”)
Verder worden de toetsgegevens en Cito-uitslagen van dat moment in de map toegevoegd. (In Parnassys kunt u het hele jaar door zien hoe de stand van zaken is.)
Na ieder portfoliogesprek tussen kind en leerkracht volgt het oudergesprek. Aan dit gesprek doen ouders, kind en leerkracht mee.
Hoe gaat dat in zijn werk?
1. In de periode tussen oktober en eind januari.
2. In de periode tussen begin februari en eind schooljaar.
Portfoliogesprek tussen kind en leerkracht. Naar aanleiding van dit gesprek wordt een portfolioformulier ingevuld. Omdat we voor deze gesprekken echt de tijd willen nemen kan dit niet in 1 of 2 weken met alle kinderen plaatsvinden. Daarom hebben we voor spreiding van de gesprekken gekozen.
Na het gesprek tussen kind en leerkracht volgt het gesprek tussen kind, ouders en leerkracht. Er wordt besproken hoe het op school gaat met uw kind, wat er in het portfolioformulier beschreven staat, enz.
Dan gaat de portfoliomap mee naar huis.
Gesprekken
Zoals u leest is het kind altijd bij het portfoliogesprek aanwezig, vanaf groep 1. Het gaat tenslotte om hem/haar! We kunnen ons ook voorstellen dat het soms prettig is even zonder kind met de leerkracht te praten. Dat is natuurlijk mogelijk. Net zoals nu bent u altijd welkom een afspraak met de leerkracht te maken, naast de 2 vastgestelde gesprekken. Ook zal de leerkracht het initiatief nemen met u in gesprek te gaan als dit wenselijk is.
Tijdens de afgelopen MR-vergadering en informatieavond hebben we bovenstaande besproken. Gaandeweg en aan het eind van het schooljaar zullen we deze nieuwe werkwijze evaluren.