Het eerste jaar van De Brug is vandaag voorbij.
Een jaar waarin er hard gewerkt is aan de ontwikkeling van kinderen en aan het vormgeven van een “nieuwe”school.
Organisatie
De leerkrachten zijn gaan werken in leerwerkgroepen rond inhoudelijke onderwerpen: rekenen, taal, ICT en zorg, wereldoriëntatie, cultuur en identiteit, rapporten.
Rekenen
De leerkrachten hebben een nieuwe rekenmethode ingevoerd in alle groepen. Dit was voor kinderen en leerkrachten best even wennen. De resultaten van de rekentoetsen laten zien dat de kinderen deze overstap goed gemaakt hebben: de opbrengsten voor rekenen zijn schoolbreed boven de norm die de inspectie hanteert voor rekenen.
Taal
De werkgroep taal heeft voorstellen gedaan voor de manier van werken op het gebied van spelling en begrijpend lezen. Deze voorstellen zijn gebaseerd op de resultaten van alle kinderen aan het eind van vorig schooljaar. Na de afname van de middentoetsen is besproken of we effect merken van deze manier van werken. De manier waarop connectlezen en ralfilezen is ingezet in groep 3 en 4 is aangepast.
De aanpassingen van de werkwijze zijn de tweede helft van het schooljaar ingezet. Vanuit de OBD hebben we scholing gehad om de lessen technisch lezen verder af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de kinderen.
Zorgstructuur
De leerkrachten hebben gewerkt volgens een nieuw vormgegeven zorgstructuur. De analyse van de resultaten van de kinderen is structureel ingezet. De resultaten van de analyses zijn de basis voor de groepsplannen. De groepsplannen geven aan hoe de leerkracht in de groep zijn/haar instructie afstemt op wat het kind nodig heeft.
De Brug heeft zich voorbereid op Passend Onderwijs. De aansluiting bij een nieuw samenwerkingsverband is gebeurd, De Brug heeft mee kunnen doen met een pilot handelingsgericht arrangeren vanuit samenwerkingsverband IJmond.
De Floredag heeft afgelopen jaar binnen de stichting helemaal in het teken van Passend Onderwijs gestaan. Handelingsgericht werken krijgt binnen onze school vorm in de organisatie van het groot zorgteam (vanaf volgend schooljaar: ondersteuningsteam). Het handelingsgericht werken willen we volgend jaar verder uitbouwen: ons streven is vanaf de start in overleg met ouder en kind samen te bedenken wat de onderwijsbehoefte is en wat we nodig hebben om daaraan op school en thuis te kunnen voldoen.
Verder zijn In de klassen zijn aanpassingen gedaan voor kinderen met dyslexie. Het doublurebeleid is vastgesteld in overleg met de MR.
ICT
De werkgroep ICT heeft met het team gesproken hoe in de ideale situatieICT ingezet wordt op school. Hieruit zijn aanbevelingen gedaan over de inzet van ICT op De Brug. Eén van de aanbevelingen is geweest dat ICT vooral een middel is om tegemoet te komen aan verschillen tussen kinderen. De groepen 6 zijn gaan werken met tablets.
De inzet van de tablets is geëvalueerd. Werken met tablets betekent dat kinderen meer oefenstof en meer oefenmogelijkheden hebben. Ze krijgen direct feedback op wat ze goed of fout maken. Kinderen kunnen meer oefenen met hun sterke kanten en met hun zwakke kanten. Tablets kunnen dus zowel voor verrijking als remediëring ingezet worden. Hiermee kan veel oefenstof volledig op het niveau van het kind afgestemd worden, ook als ze meer uitdaging nodig hebben. De opgaven worden dan moeilijker en complexer.
Uit de evaluatie is een aanbeveling voor het team gekomen. Het team heeft deze aanbeveling overgenomen: vanaf volgend schooljaar werken de groepen 4,5,6 en 7 met tablets.
Verder hebben de werkgroepen zorg en ICT hebben met elkaar besproken hoe kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte (bijvoorbeeld dyslexie) beter geholpen kunnen worden bij het volgen van lessen.
De aanbeveling is geweest dat kinderen die ernstig dylectisch zijn, in aanmerking zouden moeten kunnen komen voor ondersteuning door ICT. Voor een aantal kinderen wordt deze aanpassing volgend schooljaar gerealiseerd.
Het jonge kind
De werkwijze in de kleutergroepen is onderwerp van gesprek en aanpassing van handelen van de leerkrachten geweest. Er is gekozen voor een kleuterobservatiesysteem ( Pravoo), de planning en het aanbod ( werkvormen) voor de leerstof die hoort bij de leerlijnen voor taal en reken zijn vastgesteld.
Investeren in de toekomst
Voor komend schooljaar wil de school een forse investering doen op het gebied van ICT.
Er worden voor drie nieuwe groepen tablets verzorgd door Snappet.
Er worden laptops met een speciaal dyslexieprogramma aangeschaft. Deze investering kan niet in één keer voor alle dyslectische kinderen gedaan worden. Er worden 8 laptops met bijbehorende software aangeschaft. Met kinderen en leerkrachten evalueren we gedurende het schooljaar een aantal keer wat dit oplevert. De uitkomst hiervan zal bepalend zijn voor eventuele verdere investeringen.
Rapportage
Ouders zijn vanaf november van dit schooljaar uitgenodigd de resultaten van hun kind(eren) te volgen in het ouderportaal van Parnassys. Dit heeft veel vragen opgeleverd en veel gesprekken over hoe dit te interpreteren. Het heeft ook een grote betrokkenheid van ouders laten zien bij hun kind(eren). Door inzicht te hebben in de resultaten, is er beter zicht waar het kind ondersteund kan worden.Dit is een onderdeel van het portfolio. De verdere ontwikkeling van het portfolio pakken we volgend schooljaar op. Tijdens studiemomenten van het team zal hiervoor ook aandacht zijn.
Onderdeel van een portfolio is een overzicht van de leerresultaten van de kinderen. Deze heeft u afgelopen schooljaar in de rapportagemap kunnen zien. De portfoliogesprekken zullen komend schooljaar eerst met een aantal kinderen uitgeprobeerd worden.
Taakspel
Het afgelopen schooljaar zijn alle leerkrachten geschoold en gecertificeerd om Taakspel te spelen in alle groepen. Taakspel richt zich op het verbeteren van de werkhouding in de groep. Taakspel werkt aan een positief groepsklimaat waarbij verantwoordelijkheid voor jezelf en de ander uitgangspunt is. Uit wetenschappelijk onderwijs is gebleken dat Taakspel een positief effect heeft op het voorkomen van pestgedrag. Taakspel is ook een door de inspectie goedgekeurde anti-pestmethode. Alle scholen in Nederland zijn vanaf schooljaar 14-15 verplicht om een goedgekeurd aanbod op dit gebied te hebben. De Brug is er met Taakspel helemaal klaar voor.
Brede school
Dit schooljaar zijn gesprekken gevoerd met Kidsbest om mogelijk te maken dat Pinkeltje de opvang voor- en na school, binnen De Brug zou kunnen vormgeven. We zijn blij dat we op dit moment van schrijven, kunnen zeggen dat de BSO inmiddels plaatsvindt op De Brug. Nu Pinkeltje bij ons opvang verzorgt streven we naar een inhoudelijke samenwerking om de doorgaande lijn voor kinderen van 1-12 jaar verder vorm te geven.
Activiteiten gedurende het schooljaar
Het team van De Brug heeft alle activiteiten door het jaar heen met elkaar vormgegeven. De startvraag is steeds geweest: hoe ziet…… ( Kinderboekenweek, Sint, Kerst enz) eruit op De Brug? Rondom feesten is de werkgroep cultuur bij elkaar geweest. Opdracht bij de fusie was: ontwikkel met elkaar een nieuwe school met een nieuwe traditie.
Dat heeft tot verandering van vertrouwde activiteiten geleid. Het team van De Brug realiseert zich dat het niet altijd gemakkelijk is geweest voor kinderen en ouders met deze verandering om te gaan. Ook wij vinden het soms jammer dat bepaalde activiteiten niet op dezelfde manier doorgaan zoals u misschien gewend was in het verleden. We bouwen heel bewust met elkaar aan de toekomst van De Brug met eigen, mooie en nieuwe tradities.
Conclusie
Er is hard gewerkt. We realiseren ons dat we veel bereikt hebben in één jaar, waarin er natuurlijk dagelijks goed onderwijs is gegeven aan de kinderen van De Brug.In het eerste jaar van De Brug hebben we mooie resultaten neergezet. Niet alles is daarmee vlekkeloos en probleemloos verlopen. Deze leerpunten nemen we mee naar volgend jaar.
We merken dat we als team naar elkaar toegegroeid zijn. Door inhoudelijke overleggen hebben we elkaar beter leren kennen en zijn we nog beter gaan samenwerken. We zien ook dat er nog veel werk op ons ligt te wachten. Om deze reden zullen wij voor het komende schooljaar een aantal studiedagen plannen. De data zullen we snel na de zomervakantie communiceren.
We gaan er ook volgend jaar weer vol goede moed tegen aan om van De Brug een nog betere school te maken. We zijn blij met de input die u het afgelopen jaar hebt gegeven. We hopen volgend schooljaar weer op een fijne samenwerking.